Köpinformation
Du måste enligt svensk lag vara över 18 år eller ha målsmans godkännande för att handla över internet. När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.
Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK).
Om produkterna
Till många smycken som säljs i butiken används nickelgodkänd silverpläterad metall. Silverpläterade metalldelar nöts naturligt med tiden. Se skötselråd för tips på hur du maximerar smyckets livslängd. Barnkläder sys främst i ekologisk trikå. Tyget är förtvättat i parfymfritt och miljömärkt tvättmedel för att motverka krympning.
Observera att produkternas färgåtergivning kan variera beroende på bildskärmens inställningar.
Orderbekräftelse
Efter att du har genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt måste du kontakta oss via mail snarast. Om du inte får orderbekräftelsen, kontrollera din skräppostmapp och lägg gärna till info@northerncreations.se som betrodd avsändare.
Frakt och leverans
Följande fraktalternativ kan väljas:
Spårbart brev/paket: 49 SEK
Hämta själv: ingen fraktkostnad. Avhämtning sker i Skellefteå efter överenskommelse.
Fri frakt vid köp över 300 SEK.
Varorna packas och skickas inom 1-3 arbetsdagar efter att köp genomförts. Varorna skickas med Postnord vars leveranstid är 1-2 arbetsdagar. Paket levereras till ombud om försändelsen inte får plats i brevlådan. Vid ej uthämtat paket debiteras du den faktiska fraktkostnaden för att skicka paketet på nytt.
Specialbeställda och personliga produkter kan ha en längre leveranstid då de tillverkas efter att ordern är lagd. Vid specialbeställning av kläder, räkna med en tillverkningsstid på ca 2 veckor.
Alla smycken levereras i en smyckespåse av organzatyg.
Betalning
Betalning sker via Swish eller Payson.
Betalning med Swish:
Från webbutiken skickas en betalningsbegäran din Swish-app. När du öppnat Swish-appen visas ”Northern Creations” tillsammans med beloppet som ska betalas. Du godkänner betalningen med Mobilt BankID och får då en bekräftelse på genomförd betalning.
Betalning med Payson:
Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se
Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Alternativt att representera ett Företag registrerat i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Bank AB (556158-7634)
Ångerrätt och reklamation
Enligt Distans-och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden. Om du har betalat din order innan retur återbetalas pengarna, inklusive eventuell fraktkostnad om hela ordern returneras och byte ej sker.
OBS! Ångerrätten gäller ej beställd vara efter kunds önskemål eller varor med personlig prägel så som namn, datum eller liknande.
Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta företaget via mail inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. Vi återkopplar då med instruktioner för reklamationen. Då produkterna oftast tillverkas i ett enda exemplar ersätts produkter vid en reklamation med en likvärdig produkt om det är möjligt, alternativt med en återbetalning.
Personuppgifter
Den 25 maj 2018 började en ny lag att gälla som heter GDPR (General Data Protection Regulation) att gälla. Denna lag ersätter den tidigare personuppgiftslagen (PUL) som har funnits i Sverige sedan 1988. GDPR är en gemensam lag som gör att samma regler gäller i hela Europa. Enligt GDPR måste alla handlare, organisationer och företag ha ett större ansvar vad det gäller hanteringen av kunduppgifter och personuppgifter. Läs mer hos Datainspektionen.
Företaget är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss som kund och hur dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp. Vi lämnar ej ut personuppgifter så som namn, adress, mobilnummer, e-postadress eller andra kunduppgifter som kan anses som en personuppgift till tredje part annat än i de fall som nämns nedan.
VAD LÄMNAR VI UT TILL TREDJE PART OCH VARFÖR?
- När du genomför ett köp i webbutiken så används Swish eller Payson som betallösning, de uppgifter (personnummer/organisationsnummer, namn, adress, e-post, telefonnummer/mobilnummer och betalsätt) som du fyller i vid samband med att köpet slutförs skickas till Swish/Payson.
- För- och efternamn, adress och telefonnummer/mobilnummer eller e-postadress lämnas till PostNord för att de ska kunna leverera din order.
VILKA PERSONUPPGIFTER LAGRAR VI OCH VARFÖR?
- När du genomför ett köp i webbutiken lagras ditt namn, adress, e-postadress, telefonnummer/mobilnummer och ip-adress.
- Ovanstående uppgifter lagras hos oss i 7 år enligt gällande bokföringslag.
VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG OM MINA PERSONUPPGIFTER?
- Du har när som helst rätt till att raderas ur de system som är möjliga. Vissa system har begränsningar t.ex. på grund av gällande bokföringslag.
- Du har rätt till ett utdrag som visar vilka personuppgifter som vi har lagrade om just dig hos oss.
- Du har rätt att klaga hos en tillsynsmyndighet.
- Du har rätt att få reda på vart informationen om dina personuppgifter har kommit ifrån om du inte har registrerat den själv.
Villkor senast uppdaterade: 210110